Menj vissza   Tozo közösség > Hír > Táplálkozás - Táplálékkiegészítés
Regisztráció Blogok Súgó Tagjaink Mai üzenetek Keresés Mai üzenetek Jelöld a fórumokat olvasottnak

   Szerző

Gabcsika
Tozo.hu felhasználó
Hírek: 297
Összes olvasása
   Hír Kategóriák
   Felhasználói Menü
   Táplálkozási piramis
   Teljes cikk / hír
Táplálkozási piramis
Napi energiabevitelünket alapvetően a szükségletnek kell meghatároznia. Nagyobb fizikai, szellemi igénybevétel esetén több táplálékot kell fogyasztanunk, hogy az erőnlétünket, testsúlyunkat az adott szinten tudjuk tartani.


Az étkezésünket leginkább meghatározó élelmiszercsoport a piramis alján található.
Szükségletünk felét-egyharmadát fedezik a kenyér-, péksütemény-, tészta- és gabonafélék, burgonya, rizs, hüvelyesek (borsó, bab). Energiaigényünk legnagyobb részét keményítő bontásából nyerjük.

Jó, ha a választott kenyérfélék lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készüljenek. Így értékes élelmi rostot és B vitaminokat is juttatunk a szervezetbe, és lényeges, hogy az ilyen alapanyagból készült termékek lényegesen laktatóbbak, mint a fehérkenyér.
A zöldség- és főzelékfélék szintén fontos szerepet játszanak táplálkozásunkban. Energiatartalmuk nem olyan jelentős, mint az előző csoporté, inkább ásványianyag-, élelmirost- és vitamintartalma előnyös. Naponta legalább háromszor jó lenne fogyasztanunk nyersen és főtt formában is.


Gyümölcsöket

Tej, tejtermékek (sajtok, túró, kefir, joghurt) nem

csak a gyerekeknek elengedhetetlen. Fehérje-, és ásványianyag tartalmuk jelentős. Gondoljunk a magas kálcium tartalmukra! Naponta többször fogyasszunk.


A húsok (baromfi, sertés, marha, hal), felvágottak, tojás
talán a legfontosabb fehérjeforrásaink. A főétkezéseink - reggeli, ebéd, vacsora - mindig tartalmazzanak teljes értékű fehérjét tejtermékből, tojásból vagy húsféléből.



A zsiradékok nem képeznek önálló élelmiszercsoportot táplálkozásunkban. Az élelmiszereink természetes módon tartalmaznak zsiradékot, de tisztában kell lennünk avval, hogy a sovány húsok lényegesen értékesebbek. Nem szükséges, hogy teljesen száműzzük az étkezésünkből a zsiradékokat, hiszen ez a legmagasabb energiatartalmú élelmianyag csoport, és a zsírban oldódó vitaminok felszívódása, felhasználása miatt is fontosak.



Az édességek fogyasztása az egészséges szervezetű emberek számára szintén része a táplálkozásnak. Közkedvelt kiegészítői egy teljes értékű étkezésnek.



Nagyon fontos, hogy az ételek mellett odafigyeljünk a megfelelő folyadékbevitelre is! Felnőttek számára a napi összes folyadék mennyisége 11 l körül fedezi a szervezet igényeit - beleszámítva az elfogyasztott levest, tejet, stb. is -, de nyári hónapokban magasabb a szükségletünk. értékes gyümölcscukor-, vitamin-, és rosttartalmuk miatt fogyasztunk. Nyári hónapokban a mindennapjainkhoz tartoznak, de télen is fontos, hogy legalább naponta illesszünk az étkezésünkbe gyümölcsöt.


ÁNTSZ
   szerző:: Gabcsika, at: 2008/03/12

tozo.hu © 2007 by Tozo.hu



Minden időpont GMT +2 alapján jelenik meg. A pontos idő 21:30.