Menj vissza   Tozo közösség > Hír > Táplálkozás - Táplálékkiegészítés
Regisztráció Blogok Súgó Tagjaink Mai üzenetek Keresés Mai üzenetek Jelöld a fórumokat olvasottnak

   Szerző

Béli
Admin
Hírek: 113
Összes olvasása
   Hír Kategóriák
   Felhasználói Menü
   A D-vitamin-bevitel biztonságos felső határa

A magyar D-vitamin-ajánlás felnőtt ember számára napi 5 mikrogramm (200 Nemzetközi Egység) - ez csupán harmada a közelmúltban megemelt új amerikai ajánlásnak.
   Teljes cikk / hír
A D-vitamin kétféle forrásból származik: a felvett táplálékból és a napsugárzás hatására. A növényi eredetű táplálékkal bevitt molekula neve D2-vitamin vagy ergoszterol. A másik forma, a D3-vitamin vagy kolekalciferol, amelynek fő forrása a máj, a tejtermékek, a halak, a halolaj és a máj. A D3-vitamin azonban a bőrben is keletkezik napsugárzás hatására.

Aki testfelületének legalább 20 százalékát naponta 10-15 percre napoztatja, nem szenved D-vitamin-hiánytól. Mivel télen nálunk ez kevésbé kivitelezhető (a szoláriumozástól pedig nem termelődik D-vitamin), és a magyarok halból is csupán három kilót fogyasztanak egy évben, ősztől-tavaszig a népesség döntő hányadában D-vitaminhiány alakul ki.
A magyar D-vitamin-ajánlás felnőtt ember számára napi 5 mikrogramm (200 Nemzetközi Egység) - ez csupán harmada a közelmúltban megemelt új amerikai ajánlásnak. Az amerikai Orvostudományi Intézetet (Institute of Medicine, IOM) november végén 400 Nemzetközi Egységről 600-ra, 71 év felettiek esetében 800-ra emelte a felnőtt amerikaiaknak szóló ajánlását.

A D-vitamin-bevitel biztonságos felső határa 1 és 3 éves kor között 2500 NE (62,5 mikrogramm), 4 és 8 év között 3000 NE (75 mikrogramm), a többi korosztály esetében pedig 4000 NE (100 mikrogramm) naponta.


Az elmúlt években számos olyan tanulmány született, amelyek a D-vitamin-bevitel növelését javasolták, mivel ezt hasznosnak vélték a daganatos betegségek megelőzésében, valamint a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és az immunbetegségek kockázatának csökkentésében, továbbá az idegrendszer egészségének megőrzése szempontjából. Bár ezek a vizsgálatok a D-vitamin sokkal szélesebb szerepére utalnak az egészségmegőrzésben, eredményeiket még meg kell erősíteni.

Összegezve tehát elmondhatjuk, hogy nyáron a sok növényi táplálékon keresztül bevitt D2 vitamin és a napsugárzás segítségével képződő D3 vitamin miatt nagy valószínűséggel nem szenvedünk D-vitamin-hiányban. Télen azonban csökken a növényi eredetű táplálékfogyasztásunk, és kevesebb a napfény is. Emiatt ilyenkor inkább érdemes májból, halból, halolajból, tejtermékekből többet fogyasztanunk, illetve megkérdezhetjük háziorvosunkat, dietetikusunkat a vitaminpótlás lehetőségeiről.



Miért nélkülözhetetlen a D-vitamin a gyerekek számára?

Még a mai modern világban is veszélyeztetik a csecsemőket és a kisgyerekeket az elégtelen D-vitaminbevitel okozta csontfejlődési zavarok, amelyek legsúlyosabb formája az angolkór. Egy 2008 októberében megjelent amerikai állásfoglalás szerint az USA-ban eddig érvényes napi 200 nemzetközi egységénél kétszer több, vagyis napi 400 nemzetközi egységnek megfelelő D-vitamin-mennyiség lenne ajánlott, a gyermekeknek és a tizenéveseknek egyaránt. A gyerekek jelentős része nem kapja meg ezt a mennyiséget, mert például nincsenek eleget a napon. A D-vitamin-pótlás lehetőségeit a gyermekorvossal kell egyeztetni a szülőknek.

Forrás: wikipédia, internet
   szerző:: Béli, at: 2010/12/20

tozo.hu © 2007 by Tozo.hu



Minden időpont GMT +2 alapján jelenik meg. A pontos idő 15:22.