Menj vissza   Tozo közösség > Hír > Táplálkozás - Táplálékkiegészítés
Regisztráció Blogok Súgó Tagjaink Mai üzenetek Keresés Mai üzenetek Jelöld a fórumokat olvasottnak

   Szerző

ToZo
XtraAdmin
Hírek: 400
Összes olvasása
   Hír Kategóriák
   Felhasználói Menü
   A pro-hormonok intrakrinális tulajdonságai

A tesztoszteron az izomfejlődés legfontosabb hormonja. Az edzés által keltet növekedés több mint 70 százalékáért felelős- bár úgy tűnik, a magas vér-tesztoszteron szint előnyös a testépítők számára, a látszat csal.
   Teljes cikk / hír
A tesztoszteronnak fontos szerepe van az izomfejlődésben, de nem szabad elfeledkezni a mellékhatásokról. Ami azt illeti, az izmok csak másodlagos, elhanyagolható célpontjai az androgéneknek. A vér túlságosan magas tesztoszteron szintje több nem kívánt reakciót okoz. Ez a szintetikus anabolikus szteroidok mellékhatásainak legfőbb oka. Ráadásul a szervezet úgy védekezik a magas androgén koncentráció ellen, hogy csökkenti a saját hormontermelését. Persze ez nem azt jelenti, hogy a normálisnál magasabb tesztoszteron szint káros lenne. Az izmokban, és csak az izmokban jó! Ha a tesztoszteron az izmokban marad, elkerülhetők a mellékhatások, nem csökken a szervezet androgén termelése. A tesztoszteron csak az izmokban fejtheti ki hatását.
Lehetséges ez egyáltalán? A pro-hormonok fogyasztásával nagyon is lehetséges. A pro-hormonok sikerrel járhatnak ott, ahol a szintetikus androgének kudarcot vallanak.

Az intrakrinológia tudománya

Az intrakrinológia az endokrinológia egy új ága. Az aktív szteroid hormonok szöveteken belüli szintézisével és bomlásával foglalkozik. Bár ez a cikk az izmokkal és a tesztoszteronnal foglalkozik, ez a tudományág sokkal több mindennek foglalkozik. Az intrakrinológia a prosztatarákkal kapcsolatos kutatások során alakult ki. Az androgének jelentős szerepet játszanak a prosztaták sok fajtájának kialakulásában. Ezek szerint a veszélyes sejtburjánzást meg kell fosztani az „üzemanyagtól” – az androgénektől. Magyarul az orvosoknak kasztrálniuk kell a beteget, hogy megmentsék az életét. Ha a herék már nem képesek androgéneket termelni, a vér tesztoszteron szintje 90 százalékkal esik. Azt várnánk, hogy a prosztatában található tesztoszteron szint is hasonló mértékben csökken. A probléma csak az, hogy bár a vér dihidrotesztoszteron (DHT) – a tesztoszteron prosztatát befolyásoló részének – szintje nevetségesen alacsonnyá válik, a prosztatán belül ennek az anyagnak mindössze ötven százalékkal csökken a szintje. Ez azt jelentheti, hogy a prosztata képes megtartani valamennyi régi tesztoszteront, amelyet nem is enged el, bár ez a feltevés elég valószínűtlennek tűnik, tekintve az androgén molekulák rövid élettartamát.
Az egyetlen elfogadható magyarázata vér alacsony és a prosztata magas DHT szintje közötti ellentmondásra a prosztata önálló DHT termelése. A prosztaták gyógyításának ez hatalmas akadálya, de a testépítő sport sokat profitált a felfedezésből. A prosztata ezen tulajdonságának köszönhető, hogy a tudósok elkezdték kutatni a folyamatot, ahogy az izom hozzájárul az androszteneidon nevű pro-hormon tesztoszteronná alakulásához. Ezt a reakciót már 1976-ban felfedezték. A folyamat mindkét esetben nagyon különös. A prosztata által termelt DHT és az izomban termelődő tesztoszteron legnagyobb része fel is használódik, majd el is bomlik a termelő közegben.

Az intrakrinális és az autokarin/parakrin temelés:

Egyes kutatók állítása szerint a izmok nem képesek autokarin/parakrin típusú tesztoszteron termelésre. Ez az állítás, a fentebb leírt tények ellenére is igaz. Az izmokban nincs autokrin/parakrin tesztoszteron termelés, de intrakrinális termelés viszont van. Az autokrin/parakrin és az intrakrinális termelés között fontos különbségek vannak.
Néhány kémcsőben tartott izomsejtet nyomásnak, nyújtásnak és szorításnak kitéve inzulin-szerű növekedési faktor 1-et (IGF-1) és fidroblaszt növekedési faktort (FGF) nyerünk. Minél nagyobb trauma éri a rostokat, annál több IGF-1-et és FGF-et termelnek. A szövet helyi termelését autokrin/parakrin hormontermelésnek nevezzük. Ez különbözik az endokrin hormontermeléstől, amelyhez termelő szerv szükséges, amely először a véráramba juttatja a hormont, ahonnan az a célterületekre jut.
Ismételjük meg a kísérletet, majd mérjük meg a kémcsőben található tesztoszteronszintet. Bármennyit is nyomjuk, nyújtjuk, égetjük az izomsejteket, tesztoszteront nem termelünk. A genetikus kód alapján az izmok képesek IGF-1-et és FGF-et termelni, tesztoszteront nem. Tegyünk a kémcsőbe egy kis pro-hormont, például androszteneidont! A kellő stimulus nyomán az inaktív androszteneidonból gyorsan tesztoszteron lesz. Tehát az izmok képesek tesztoszteront termelni, ha – és csak akkor – elővegyülethez jutnak.
Tehát az autokrin/parakrin és az intrakrinális hormontermelés között az a különbség, hogy az autokrin/parakrin hormonok forrása az izmokban természetesen előforduló anyagok, míg az intrakrinális termeléshez elővegyület szükséges, amely normális állapotban nincs meg az izmokban. Sajnálatos, hogy a tesztoszteron nem autokrin/parakrin hormon. Ha az volna, akkor minél többet edzenénk, annál több tesztoszteron állítana elő szervezetünk, tehát könnyen kontrollálhatnánk tesztoszteron-háztartásunkat. A magas szintű helyi tesztoszteron termeléssel elkerülhetnénk a túledzést.
Mivel a tesztoszteron csak intrakrinális módon szintetizálódik az izmokban, két komoly akadállyal kell szembenézni! Először is elővegyületre van szükség. A szájon át szedhető androszteneidonnak – 4-androstone 3, 17 dione – köszönhetően ez a probléma részegesen megoldható. A második nagy akadály a folyamat, amelynek során az elővegyület tesztoszteronná alakul. Az átlagemberek szervezetében ez a folyamat lassú és kismértékű. Tehát edzés nélkül nem érdemes pro-hormonokat szedni, nőni nem fogunk. Az intrakrinális folyamatok csak akkor indulnak be, ha az izom receptor érzi, hogy kevés a teztoszteron és a további izom összehúzódásokhoz, az anabolizmus fenntartása érdekében tesztoszteronra van szükség. 18 éves kor alatt sem érdemes pro-hormonkat szedni, mivel ekkor még a szervezet elegendő mennyiségben állítja elő őket. A pro-hormon és ezáltal a tesztoszteron termelés 18 éves kor után csökken drasztikusan, mivel az életciklus alapján, a lebontó folyamatok, vagyis az öregedés folyamata kerül előtérbe. A DHEA és az androszteneidon szedésével, edzéssel párosítva, lassíthatjuk az öregedés folyamatát.

Intrakrinális átalakulás

Ahogy azt fentebb említettük, a pro-hormonok helyi hormonná alakulása a nem sportoló személyek körében nagyon alacsony. Egy tanulmány szerint a beszedett androszteneidon csupán 15-20 százaléka alakul tesztoszteronná edzés nélkül. A méréseket csak a beszedés utáni első napon végezték el, a második nap még rosszabbak lettek volna az eredmények, ugyanis az átalakító enzim kifárad.
Miért fontos ez a testépítőknek? Mivel a testépítők az átlagnál sokkal több tiszta izomtömeggel rendelkezik, így természetesen több tesztoszteront is termelnek. Ráadásul a testépítőknek az átlagnál kevesebb testzsírja is van. Mivel a zsírszövet elveszi az intrakrináis tesztoszteron termelés 5-10 százalékát, a testépítők ennyivel is jobb helyzetben vannak. Ráadásul, ahogy az edzésnek köszönhetően a vér visszaáramlik az izmokba, sokkal több androszteneidon is jut beléjük. Ha az androszteneidon egyszer az izmokba kerül, már lehet úgy edzeni, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el.
A megnövelt vér-tesztoszteron mennyiség pedig, növeli a növekedési hormon és az IGF-1 termelést is, viszont csökkenti az edzési terhelésre válaszként létrejövő kortizol mennyiségét. Persze idővel egyre kevesebb tesztoszteront alakít át testünk, ahogy csökken az enzimek aktivitása, a megnövekedett vér-tesztoszteron szint miatt.

Az izomban termelt tesztoszteron jelentősége

Az izmokban előállított tesztoszteron sokkal hatásosabb, mint a rendesen, az egész szervezet által termelt. Persze a tesztoszteron attól még tesztoszteron marad. Az, hogy „sokkal hatásosabb” azt jelenti, hogy pontosan ott termelődik, ahol szükség van rá. A vérben keringő tesztoszteron legnagyobb része nem jut el az izmokig. Nagy része kárba vész, más célra, más szervek használják fel. Ahogy az intrakrinológia neves professzora, Fernand Labrie mondta: „Az intrakrinális folyamat olyan gazdaságos rendszer, amelyben a lehető legkevesebb hormonnal, a lehető legnagyobb hatást lehet elérni.” Más szóval a termelés minősége és helye a fontos és nem a mennyiség. Ráadásul a vérkeringésben található tesztoszteron nagy része kötött formában van. Ez az izomfejlődés szempontjából használhatatlan, mivel csak a szabad vegyértékű tesztoszteron tud belépni az izomsejtekbe. Ezzel szemben a helyben termelt tesztoszteron azonnal felhasználható.
Következtetésképp tehát, jobb a magas izom-tesztoszteron szint és a normális szinten belül maradó vér-tesztoszteron szint, mint a magas vér- és alacsony izom-tesztoszteron. Az első kombinációval könnyedén elkerülhetjük a tesztoszteron szedés kellemetlen és egészségre ártalmas mellékhatásait, például here zsugorodást. Ráadásul az első variáció esetében a tesztoszteron hatásosabb és célirányosabb.

Izmokból tesztoszteron gyár, edzéssel

A következő kérdés az, hogy hogyan érhetjük el az intrakrinális izomi átalakítást. Bármilyen intenzív edzés elindíthatja a folyamatot bizonyos mértékig. Ahogy már említettem, az intrakrinális folyamatot az kapcsolja be, amikor megnő a tesztoszteron szükségelt. Az edzés pont ezt teszi – megnöveli a tesztoszteron szükséglete. Ne elégedjünk meg a kismértékű átalakítással. Törekedjünk a maximális, hatásos tesztoszteron termelésre. Az izmok bedurrantásával arra kényszerítjük a pro-hormonokat, hogy a vérből az izmokba áramoljanak. Minél több vért pumpálunk az izmokba, minél hosszabb időre, annál több pro-hormonhoz futunk!

Jegyezzük meg, hogy két fontos feltételnek kell eleget tennünk! A bedurranásnak nagy intenzitásúnak kell lennie és hosszantartónak! Az átalakító enzimeket csak azután érdemes aktiválni, hogy a pro-hormonok csapdába estek az izmokban.
A maximális bedurranás érdekében meg kell növelnünk a szervezet vértermelését! Ha sok vörösvértestünk van, sokkal könnyebben megy a „pumpálás”. Egy-két könnyű, nagy ismétlésszámú sorozat már be is durrantja a megcélzott izmokat. A másik tényező az izmok kapillárisainak sűrűsége. Minél nagyobb a sűrűség, annál több vérhez – és pro-hormonhoz – jutnak az izmok. A kapilláris sűrűség megnöveléséhez rendszere, nagy ismétlésszámokkal végzett edzés szükségeltetik. Tehát heti kétszer izomcsoportonként 50-100 ismétlés egy bizonyos idő múlva nagymértékben megnöveli az izom kapillárisok számát. A gyenge testrészekre különös figyelmet kell fordítani, mert azoknak még az átlagosnál is alacsonyabb a kapilláris-sűrűsége, még nehezebb bedurrantani és az évek során egyre jobban lemarad.

Égesd!

Ha a magas ismétlésszámokkal sikerül a lehető legjobban bedurrantanunk az izmokat, olyan erős égést kell előidéznünk bennük, amilye csak tudunk! Miért az önkínzás? Mert az égést okozó tejsav nem csak a tesztoszteron termelő enzimek mennyiségét, de aktivitását is növeli. Minél jobban égnek az izmok, annál nagyobb az átalakító enzimek koncentrációja és a aktivitása bennük. A cél egyértelmű: az izom tartalmazza a lehető legtöbb pro-hormont. Ezért növeljük meg a célizomzatba irányuló vér mennyiségét is.
Ahhoz, hogy az izmok egész nap fel legyenek pumpálva, meg kell növelnünk az izmok edzési gyakoriságát. Ez optimális esetben napi két edzést jelent. A másodiknak nem muszáj kemény edzésnek lennie. Elég néhány fekvőtámasz és egy-két guggolás otthon.
Ha az izmaink tele vannak tesztoszteronnal, jól indulunk. Sajnos a tesztoszteron jó része szétroncsolódik az izmokban és nem jut ki a vérbe. A maximális növekedésnek három fejtétele van:

1. A lehető legtöbb tesztoszteront kell az izomba raktározni.

2. rengeteg tesztoszteron receptorra van szükség az izomzatban. A túl magas tesztoszteron szinttel könnyen lerombolhatjuk a receptorok érzékenységét.

3. Olyan receptorokra van szükség, amelyek hatásosan képesek anabolikus stimulációt kelteni. Ezt sem könnyű elérni, mivel a magas tesztostzeron szint nem igazán használ a normálisan működő receptoroknak.

Nagyobb növekedés a pro-hormon szedés optimalizálásával
Kutatások tanúsága szerint mindegyik pro-hormon átalakítása más típusú enzim-folyamatot igényel. Mivel az enzimek korlátozott számban találhatók meg a szervezetben, érdemes többféle pro-hormont alkalmazni, hogy ne mindig ugyanazokat az enzimeket dolgoztassuk. Más szóval, ha csak DHEA-t szedünk naponta többszőr egymás után, úgy kimeríthetjük a rendszerben található, átalakító enzim-készletet. Ha viszont a DHEA után mondjuk 4-androstone 3, 17 dione, majd tribulus terrestrist szedünk, mindjárt több enzim, több féle hatását váltjuk ki.
Másik módszer a hatás optimalizálására, a pro-hormon készítmények együttes szedése. A két pro-hormont – DHEA és Androszteneidon – együtt szedve a tribulus terrestrissel, a saját hormontermelés optimális hálózatát hozhatjuk létre.
   szerző:: tozo, at: 2008/05/16

tozo.hu © 2007 by Tozo.hu



Minden időpont GMT +2 alapján jelenik meg. A pontos idő 12:04.