Menj vissza   Tozo közösség > Hír > Táplálkozás - Táplálékkiegészítés
Regisztráció Blogok Súgó Tagjaink Mai üzenetek Keresés Mai üzenetek Jelöld a fórumokat olvasottnak

   Szerző

ToZo
XtraAdmin
Hírek: 400
Összes olvasása
   Hír Kategóriák
   Felhasználói Menü
   Zsírégető kombinációk
Jók e a komplex - összetett zsírégetők?
   Teljes cikk / hír
Kérdés: Eddig csak L-karnitint fogyasztottam zsírégetés céljából. Nekem bevált. Egyik barátom azt javasolta, hogy térjek át inkább a komplex zsírégető szedésére, mivel az karnitint, kolint, krómium pikolinátot is tartalmaz. Jó ez a hármas?

Válasz: Sok testépítő és más sportoló használ karnitint „zsírégető” hatása miatt. Ennek az az alapja, hogy a karnitin, amely a lizin és a metionin nevű aminosavak mellékterméke, jelentős szerepet játszik a zsírsavak mitokondriumba történő szállításában. A sejtek mitokondriumaiban történik a zsír oxidációja.
A karnitin zsírégető hatását vizsgáló kutatások eredményei eltérőek. Egyes kutatások szerint van, mások szerint nincs direkt zsírégető hatása a karnitinnek. A legtöbb tanulmány kimutat zsírégető hatást akkor is, ha csak karnitint szedünk. Sok tudós szerint a karnitin szabályozza a zsíroxidáció mértékét azáltal, hogy a karnitin által aktiválja az enzimek, valamint egyéb tényezők zsírégető hatását.
Egy másik fontos tényező az idő. A karnitinnak körülbelül 90 perc kell, amíg bejut abba az enzim csoportba, amely a zsírokat szállítja, vagyis a 3-szénatomos egységekbe. Így ne várjunk gyors eredményt az edzés előtt lehajtott karnitin tartalmú folyadékoktól, nem járulnak hozzá az edzés által kifejtett oxidációs hatáshoz.
A karnitin serkentésének jó módja a kolin szedése is. A kolin, amely egy lipotrofikus tápanyag, a májban szintetizál foszfolipideket, amelyek feladata a zsír vérben történő szállítása. Sok éven keresztül az a téveszme élt a testépítők között, hogy a kolin zsírégető szer. Ebből annyi igaz, hogy a kolin csökkenti a karnitin vizeletbe történő kiürítését, így nagy mértékben emeli az izom karnitin szintjét.
A krómium-pikolinát a másik olyan anyag, amely bár nem tápanyag, zsírmobilizáló hatású. A krómium-pikolinát növeli az epinefrin kiválasztását, amely azt az enzimet stimulálja, amely a sejtekben tárolt zsírt serkenti.
A túlsúlyos emberek, akiktől azt várnánk, hogy kevesebb karnitint szintetizálnak, igazából nagyobb vér-karnitin szinttel rendelkeznek, tehát a karnitin valószínűleg nem egyedül felel a szervezet zsírmobilizációjáért. Mi történik, ha kombináljuk a krómium-pilolinátot, a karnitint, és a kolint? Ezt a kérdést válaszolta meg a tennesse-i Állami Egyetem kutatócsoportja.
Az 1998-ban publikált kutatás alanyai 20 patkány volt, amelyeket két csoportba osztottak: az első csoport karnitin, kolin és krómium-pikolinát keverékét kapták, míg a másik csak táplálékot. A patkányok némelyike végzett testmozgást, a többiek nem. Azok, amelyek végeztek, mókuskerékben futottak limitált időn keresztül hetente hat nap, három héten keresztül. Az említett anyagokat fogyasztó álatok sokkal nagyobb oxigén felvételt mutattak a gyakorlatok során, valamint alacsonyabb testsúlyuk és testzsírtartalmuk volt, mint a kiegészítőket nem szedő állatok.
Az anyagokat szedő csoport tagjainak izmaiban tárolt karnitin mennyisége magasabb volt, mint a másik csoporté. Ez a tény megnövekedett zsír oxidációt jelent. A tanulmány szerzői a következő következtetésre jutottak: „A kolin, karnitin és krómium-pikolinát kombinációját szedő és ezt testgyakorlással elegyítő állatok testzsírja rövid idő alatt jelentősen lecsökkent. Érdemes volna embereken is elvégezni hasonló kísérleteket.”
   szerző:: tozo, at: 2008/04/29

tozo.hu © 2007 by Tozo.hu



Minden időpont GMT +2 alapján jelenik meg. A pontos idő 17:14.